Yrityskulttuuri ei syö pelkkiä strategioita, myös compliance maistuu mainiosti

Monet ovat varmasti kuulleet jonkun version sanonnasta, jossa yrityskulttuuri syö strategian aamiaiseksi, päivälliseksi tai joskus jopa välipalaksi. Sanonnan muotoilu vaihtelee kertojasta riippuen, mutta viesti on selkeä ja vahva: paraskaan suunnitelma ei toteudu, jos ihmiset eivät ota asiaa aidosti omakseen.  

Osallistuin viime viikolla YK:n Global Compactin kokoukseen Berliinissä. Odotetusti viime aikojen suurin vastuullisuusfloppi, Volkswagenin päästöhuijaus, oli vahvasti esillä niin virallisissa puheenvuoroissa kuin kahvipöytäkeskusteluissakin. Keskusteluissa kävi hyvin selväksi, että yrityskulttuuri jyrää helposti hienoimmatkin vastuullisuus- tai complience-prosessit. Raportit, indikaattorit, whisteblower-järjestelmät tai eettiset ohjeistukset eivät näköjään yksinkertaisesti riitä. Eihän toki ole niin, että Volkkarilla olisi kuultu säännöistä ja niiden noudattamisesta vasta hiljattain. Päinvastoin, siellä on tehty aktiivista työtä yritysvastuun ja erilaisten ohjeistusten kanssa. Yrityksellä on ollut käytössään huippuunsa viritetyt vastuullisuusprosessit ja kasa alan ammattilaisia. Ja silti tapahtui, mitä tapahtui. Miksi? Ja ennen kaikkea: miten voimme varmistaa, että sama ei tapahdu muualla?

Tätä pohdittaessa päädyttiin tuttujen asioiden äärelle. Vastuullisuus ja eettinen toiminta pitää leipoa sisään organisaation rakenteisiin, mittareihin, palkitsemiseen ja sanktioihin. Nämäkään eivät kuitenkaan yksin riitä, vaan lisäksi pitäisi pystyä vaikuttamaan sosiaalisiin normeihin, arvoihin ja johtamisen tapoihin. Johtajat on saatava toimimaan roolimalleina ja yksilöt on saatava ottamaan vastuu ja omistajuus tekemisistään ja valinnoistaan.

Loppujen lopuksi vastuullisuudessa on kyse ”vain” oikeasta ja väärästä. Oikea ja väärä konkretisoituvat myös yritysten toiminnassa yksilöiden valintoihin. Siihen, miten yksilö toimii silloin, kun kukaan ei ole näkemässä tai silloin, jos hän tietää varmasti, että hieman sääntöä venyttäessään ei jäisi kiinni.

Vastuulliset toimintatavat täytyy saada osaksi jokaisen organisaatiossa työskentelevän ihmisen omaa arvomaailmaa. Ääneen lausutut viralliset tavoitteet eivät voi olla ristiriidassa piilevämmän arvopohjan tai yrityskulttuurin kanssa. Kun tarjoutuu tilaisuus huijata, niin sitä ei yksinkertaisesti tehdä, koska meidän yrityksessämme niin ei tehdä. Huijaamiseen tai pikavoittojen tavoitteluun ei kannusteta – ei edes sanattomasti ja epäsuorasti kulmakarvoja väärissä paikoissa kohottelemalla.

Hyvän yrityskulttuurin rakentaminen, arvotyö ja hyvän johtamisen edistäminen ovat vaikeita tehtäviä. Niiden saavuttamiseksi ei löydy oikoteitä tai pikaisia ratkaisuita. Ainoa kestävä tapa on tehdä työtä fiksun yrityskulttuurin eteen jatkuvasti, systemaattisesti ja monin eri tavoin. Ihmisten on päästävä mukaan määrittelemään yrityksen arvoja, omaa työtään, tavoitteitaan, toimintamalleja ja yrityksen tulevaisuutta. Ilman aitoa ja jatkuvaa osallistamista tarvittavaa vastuunottoa ja asian omistajuutta ei yksinkertaisesti synny.

Ja kyllä, tämä kaikki maksaa ja vie aikaa. Mutta kuten sanotaan, “If you think compliance is expensive, you can always try non-compliance”.

Anu Kokko

Anu tekee Fountain Parkissa asiakastyötä sekä julkisen sektorin että yritysasiakkaiden parissa. Yritysvastuu on hänen erikoistumisalueensa.

”Inspiroidun kiinnostavista ihmisistä ja heidän haasteistaan. On aina yhtä innostavaa elää mukana prosessissa, jossa joukkojen viisaus valjastetaan auttamaan johtamisen arjessa. Tyytyväinen asiakas on oikeasti se paras palkinto tehdystä työstä.”

Suosittelemme

Viisas johtaja osallistaa – osallistamisella työhyvinvointia ja tietoa päätöksenteon tueksi

Yhteiskehittämisestä voimaa ”Muutoksen nopeus on kasvanut, monimutkaisuus on kasvanut ja ennakoitavuus vaikeutunut. Ratkaisuja syntyy vasta, kun ongelman osapuolet pääsevät toimijoiksi yhteiseen tilaan. He lähtevät… Lue lisää!

Osallistuminen ja auttaminen ihmisyyden ytimessä

Mitä on onnellisuus? Filosofi Frank Martela kirjoitti Helsingin Sanomissa 25.1.2018 ihmisten jo äidinmaidosta kumpuavasta pyrkimyksestä tavoitella autuasta onnellisuutta. Onnellisuuden tavoittelun sijaan tulisi keskittyä siihen,… Lue lisää!

Yritysvastuu on vastuullista liiketoimintaa jo monessa yrityksessä

Vastuullisuusteemat painavat yritysten vaakakupissa yhä enemmän ja enemmän ja paineet niin yritysten henkilöstön kun sidosryhmienkin vastuullisuustarpeiden huomioimisesta kasvavat jatkuvasti. Termi yritysvastuu löytyy lähes jokaisen… Lue lisää!

Vierasblogi: Uuden toimitusjohtajan viestintävinkit:

Ota tilasi, tee itsesi näkyväksi Onneksi olkoon, sinut on valittu uudeksi toimitusjohtajaksi! Ensimmäiset 100 päivää alkoivat muuten juosta saman tien. Sinä niiden myötä. Saat… Lue lisää!

Dialogisesta strategiatyöstä johtamisen uusi normaali

Fountain Park ja Aalto EE järjestivät yritysjohdolle keskustelutilaisuuden strategiatyön ajankohtaisista haasteista. Muutosvauhti on kaikilla valtava, oli kysymyksessä sitten startupista miljoonabisnekseksi kasvanut tai vähän perinteisempikin… Lue lisää!

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää!