Ilman tekijää ei synny tulosta – yritysvastuun integrointi, osa 2

Onnistunut yritysvastuun implementointi takaa toteutuneen kestävyyden integroinnin, mikä puolestaan vahvasti tukee yrityksen strategisten tavoitteiden toteutumista. Tämän vuoksi yritysvastuuammattilaisten ja yrityksen johtajien on tunnistettava prosessi vastuullisuuden implementoimiseksi. Aiemmissa blogeissani esittelin neljän ulottuvuuden mallin vastuullisuuden integroinnista ja paneuduin tietoisuuteen yhtenä näistä ulottuvuuksista. Tässä blogissa keskityn kapasiteetin, eli riittävän resursoinnin merkitykseen yritysvastuun käytännön implementoinnin tukena.

Yritysvastuu on laajaa, koko organisaation toiminnan kattavaa kehittämistä. Kuten hiljattain pidetyssä vastuullisuustyöpajassa todettiin: vastuullisuus on saatava koko yrityksen agendalle ja integroitava kiinteäksi osaksi kaikkea toimintaa.
Miksi tähän sitten ei ole yrityksissä siirrytty? Koska yrityksillä ei ole ollut kykyä lisätä strategian vastuullisuusnäkökulmien integroimista eri toimintoihin ja käytännön työhön? Yritysvastuuresurssin ydinosaamista on toimia kehittäen, haastaen ja samalla kasvattaen tiedon määrää jatkuvasti eri puolilla organisaatiota.

Yritysvastuuyksikön tehtävä on herättää ajatuksia, sitouttaa eri yksiköitä ja osallistua eri yksiköiden toimintaan tukena ja asiantuntijana, tarjoten kompetenssia ja motivointia. Yritysvastuuasiantuntija auttaa linjapäälliköitä muuntamaan yritysvastuunäkökulmat liiketoiminnan toimenpiteiksi käytäntöön. Koska työtä on yrityksen koosta ja tilanteesta riippuen paljon, on yrityksen varmistettava riittävät resurssit ja kompetenssi ajamaan asioita läpi organisaatiossa ja vastaamaan vastuullisuusnäkökulmien integroinnista.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana.
2.11. Johdanto: Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

3.11. Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää