Jaettu ymmärrys tulosten tekijänä – yritysvastuun integrointi, osa 3

Yrityksen potentiaalit yritysvastuun hyödyntämisessä riippuvat siitä, onnistuuko yritys poistamaan kehitystä estävät asenteet. Yritysvastuun onnistunut integrointi vaatii yritykseltä paljon toimia, joista muutamia olen käsitellyt jo aiemmissa blogikirjoituksissani, tässä kirjoituksessa perehdyn yhteisymmärryksen vaikutukseen ja sen edistämiseen vastuullisuustyössä.

Organisaation sisäisissä keskusteluissa kohtaavat väistämättä erilaiset todellisuudet ja mielipiteet. Jonkun asian ollessa itsestäänselvä jollekin, toiselle se ei ole sitä lainkaan. Jonkun toisen kiireellinen ja tärkeä asia ei olekaan sitä toiselle osastolle.

Vastuullisuus herättää herkästi tunteikkaita ristiriitoja organisaation sisällä pääosin epätietoisuudesta johtuen. Tällaista teemaa käsiteltäessä yrityksen yritysvastuullisuusasiantuntijoiden on syytä olla hyvin valmistautuneita vastarintaan ja tuntea yrityksen kulttuuri, jotta aiheesta voidaan käydä tuloksellisia keskusteluja organisaation sisällä.

Yksi tärkeimmistä yhteisymmärrystä lisäävistä tekijöistä ovat onnistuneet keskustelut, joissa tietoa lisätään puolin ja toisin kohti yhteisiä päämääriä. Yritysvastuuasiantuntijoilla on oltava tunneälyä, jotta he kykenevät toimimaan vahvasti yhteistyössä erilaisten ihmisten kanssa, erilaisissa tilanteissa.  Tarkoitus on tuoda näkemyksiä yhteiseen pöytään, mutta olla tuomatta mitään silti täysin valmiina.

Oleellista on kuitenkin aina säilyttää lopullinen vastuu yksiköillä oman alueensa päätöksistä ja tavoitteista. Vastuun nimeäminen toisaalle aiheuttaa turhautumista, jonka kautta myös motivaatio kärsii.

Uusien potentiaalien ja näkökulmien löytymisessä rajoittavana tekijänä eivät ole voimavarat vaan ihmisten asenteet. Sen vuoksi myös yritysvastuussa on tärkeää osata hyödyntää mahdollisuus ihmisten käsityksiin ja asenteisiin vaikuttamisesta. Strategia on nähtävä konkreettisina tekoina, joita toteutamme yhteisymmärryksessä, toisiamme kunnioittaen.

Sitoutuminen on viimeinen käsittelemäni peruselementti vastuullisuuden integroimiseksi ja kerron siitä lisää seuraavassa kirjoituksessani.

Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana.

2.11. Johdanto: Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

3.11. Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

4.11. Ilman tekijää ei synny tulosta – yritysvastuun integrointi, osa 2

5.11. Jaettu ymmärrys tulosten tekijänä – yritysvastuun integrointi, osa 3 (tämä sivu)

6.11. Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – yritysvastuun integrointi, osa 4

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla,… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!