Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – yritysvastuun integrointi, osa 4

Henkilöstön potentiaali vastuullisuuden onnistuneessa integroinnissa tulisi hyödyntää positiivisena vaikutuksena liiketoimintaan. Aiemmissa blogeissani käsittelemäni tietoisuus, kapasiteetti ja yhteisymmärrys ovat kaikki merkittäviä tekijöitä sitoutumisen taustalla. Vastuullisuuteen sitoutuminen ja työkulttuurin kehittäminen motivoituneeksi ja vahvasti yrityksen strategiaa tukevaksi on haastavaa, mutta se on yritykselle merkittävä voimavara.

Sitoutuminen ja yritysvastuu toimivat vuorovaikutuksessa. Vahvasti motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö tukee yritysvastuun kulttuurin kehittymistä ja yrityksen menestystä, kun taas toisaalta samalla vastuullinen työkulttuuri lisää jo itsessään henkilöstön sitoutumista. Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz kiteytti sitoutumisen merkityksen hyvin: kaikki on mahdollista, kun työyhteisössä vallitsee intohimoinen sitoutumisen kulttuuri, joka ohjaa kohti yhteistä tavoitetta.

Oheisessa kaaviossa on esitetty Belzien ja Peattien kirjassa Sustainability Marketing esittämä kaavio henkilöstön tunnetason sitoutumisen ja älyllisen ymmärtämisen yhteydestä segmentoimalla henkilöstö neljään kategoriaan. Näistä heikot lenkit eivät ymmärrä, eivätkä välitäkään ymmärtää. Heille vastuullisuuden merkitys ei ole selvä, eivätkä he osaa yhdistää sitä jokapäiväiseen työhönsä.

Toisella kategorialla, eli sivustaseuraajien ryhmällä on hyvä ymmärrys vastuullisuudesta, mutta he eivät ole joko sitoutuneet yritykseen tai ovat epäluuloisia yrityksen vastuullisuustyöstä.

Kolmantena kategoriana ymmärrystä vailla olevat, jotka ovat lojaalisti sitoutuneet vastuullisuustyöhön, mutta heiltä puuttuu relevantti ymmärrys vastuullisuustyön tukemiseksi.

Neljäntenä tavoiteltu tila, eli yrityksen voittajat. Heillä on sekä älyllinen yhteys että tunnetason sitoutuminen yritysvastuun strategiaan. He ovat yrityksen kannalta parhaita brändin ja tuotteiden puolestapuhujia.

Yrityksen on pyrittävä tilaan, jossa sen resurssit ovat vahvasti sitoutuneet ja motivoituneet. Kehittäminen on haastavaa, mutta yrityksen kannattaa hyödyntää sen tilanteeseen ja resursseihin sopivia keinoja kuten motivointia, vastuunantoa, osallistamista ja virittäytymistä keskustelujen ja esimerkin kautta. Tuottavuus ei synny vahingossa, vaan se vaatii suunnittelua, vaivannäköä ja etenkin vahvaa sitoutumista.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana.
2.11. Johdanto: Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

3.11. Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

4.11. Ilman tekijää ei synny tulosta – yritysvastuun integrointi, osa 2

5.11. Jaettu ymmärrys tulosten tekijänä – yritysvastuun integrointi, osa 3

6.11. Sitoutumattomat jäävät sivustaseuraajiksi – yritysvastuun integrointi, osa 4 (tämä kirjoitus)

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää

5 syytä, miksi strategia ei toteudu

Monissa organisaatioissa pohditaan syitä miksi strategia ei toteudu. Esimerkiksi strategiaan kirjattu alansa menestyjäyritykseksi haluaminen ei vielä riitä, vaan matka sinne vaatii pitkäjänteistä ja kurinalaista… Lue lisää