Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

Yhä useampi yritys on tunnistanut sen, että mitä paremmin yritysvastuu integroituu yritykseen sitä vahvemmin sillä on positiivisia vaikutuksia. Toimintaympäristön muutos on ajanut yritykset kehittämään kilpailukykyään tunnistamalla yhä enemmän muiden sidosryhmien tarpeita ja odotuksia. Tämä on tuonut yritykselle uusia kehittyneempiä tavoitteita ja päämääriä, joihin yritysvastuu vahvasti liittyy.

Yritysvastuun onnistunut toteuttaminen vaatii kuitenkin yritykseltä kykyä implementoida vastuullisuus läpi organisaation. Aiemmassa blogikirjoituksessa toin esiin neljä askelta kohti integroitua vastuullisuutta ja nyt aion paneutua niistä ensimmäiseen, tietoisuuteen.

Yritysvastuuta terminä on määritelty hyvin eri tavoin ja edelleenkin sille on monta eri nimeä ja vielä useampi määritelmä. Yleinen harhaluulo on se, että yritysvastuu liittyy vain ja ainoastaan ympäristöasioihin tai vaihtoehtoisesti sosiaaliseen tukeen hyväntekeväisyyden kautta. Näin ei ole, vaan yritysvastuu on osa yrityksen kaikkea toimintaa ja sen ainoa päämäärä on kaikessa toiminnassaan tukea yrityksen menestystä.

Ensimmäinen ja tärkein askel yritykselle on määritellä yritysvastuu: mitä se on ja miksi sitä tehdään. Käsitteisiin liittyvät ennakkoajatukset estävät oivallusten syntymisen ja joko tyrehdyttävät tekemisen tai vievät sen hakoteille. Sen vuoksi on oleellista määritellä vastuullisuus ja hyödyntää yritysvastuuammattilaisia ajatusten kokoajana ja esittäjänä parhaalla mahdollisella tavalla.

Johdon sitoutuminen ja esimerkillinen toiminta ovat merkittäviä elementtejä tietoisuuden lisäämisessä, sillä johto on ylin taho, jota henkilöstö kuuntelee ja kunnioittaa. Yritysvastuuresurssien tehtäväksi jää käytännön jalkauttaminen eri yksiköihin ja huolehtiminen siitä, että henkilöstö kaikilla tasoilla saavat tietoa vastuullisuudesta. Tietoa on tehokasta jakaa työryhmien, tiedotustilaisuuksien, sisäisten kanavien ja koulutusten kautta. Yritysvastuu on määriteltävä myös yrityksen politiikoissa ja toimintaohjeissa, mitä kautta tietoisuus välittyy aina myös uusille työntekijöille. Isoissa organisaatioissa toimivan prosessin kehittäminen on haastavaa, mutta välttämätöntä edistyksen varmistamiseksi. Suunnitelma ja perustelu on aina paras lähde hyvälle implementointiprosessille.

Henkilöstön tietoisuus yritysvastuun olennaisuuksista on myös tärkeä tekijä vastuullisten toimintatapojen levittämisessä yrityksen ulkoisille sidosryhmille. On tiedostettava, että kuka tahansa voi puhua yrityksen puolesta työpaikalla, sosiaalisessa mediassa tai asiakkaan luona. Tietoisuuden kautta ollaan jo lähempänä ymmärrystä ja sitä, että voidaan positiivisella tavalla sitouttaa koko yritys tukemaan parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen kehitystä.

Jos vastuullisuuden rooli yritykselle on epäselvä, sitä on mahdotonta yhdistää jokapäiväiseen työhön. Sen vuoksi määrittely ja tiedostaminen on ensimmäinen askel, mistä vastuullisuustyössä lähdetään liikkeelle.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana. Johdanto 2.11. Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!