Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

Yhä useampi yritys on tunnistanut sen, että mitä paremmin yritysvastuu integroituu yritykseen sitä vahvemmin sillä on positiivisia vaikutuksia. Toimintaympäristön muutos on ajanut yritykset kehittämään kilpailukykyään tunnistamalla yhä enemmän muiden sidosryhmien tarpeita ja odotuksia. Tämä on tuonut yritykselle uusia kehittyneempiä tavoitteita ja päämääriä, joihin yritysvastuu vahvasti liittyy.

Yritysvastuun onnistunut toteuttaminen vaatii kuitenkin yritykseltä kykyä implementoida vastuullisuus läpi organisaation. Aiemmassa blogikirjoituksessa toin esiin neljä askelta kohti integroitua vastuullisuutta ja nyt aion paneutua niistä ensimmäiseen, tietoisuuteen.

Yritysvastuuta terminä on määritelty hyvin eri tavoin ja edelleenkin sille on monta eri nimeä ja vielä useampi määritelmä. Yleinen harhaluulo on se, että yritysvastuu liittyy vain ja ainoastaan ympäristöasioihin tai vaihtoehtoisesti sosiaaliseen tukeen hyväntekeväisyyden kautta. Näin ei ole, vaan yritysvastuu on osa yrityksen kaikkea toimintaa ja sen ainoa päämäärä on kaikessa toiminnassaan tukea yrityksen menestystä.

Ensimmäinen ja tärkein askel yritykselle on määritellä yritysvastuu: mitä se on ja miksi sitä tehdään. Käsitteisiin liittyvät ennakkoajatukset estävät oivallusten syntymisen ja joko tyrehdyttävät tekemisen tai vievät sen hakoteille. Sen vuoksi on oleellista määritellä vastuullisuus ja hyödyntää yritysvastuuammattilaisia ajatusten kokoajana ja esittäjänä parhaalla mahdollisella tavalla.

Johdon sitoutuminen ja esimerkillinen toiminta ovat merkittäviä elementtejä tietoisuuden lisäämisessä, sillä johto on ylin taho, jota henkilöstö kuuntelee ja kunnioittaa. Yritysvastuuresurssien tehtäväksi jää käytännön jalkauttaminen eri yksiköihin ja huolehtiminen siitä, että henkilöstö kaikilla tasoilla saavat tietoa vastuullisuudesta. Tietoa on tehokasta jakaa työryhmien, tiedotustilaisuuksien, sisäisten kanavien ja koulutusten kautta. Yritysvastuu on määriteltävä myös yrityksen politiikoissa ja toimintaohjeissa, mitä kautta tietoisuus välittyy aina myös uusille työntekijöille. Isoissa organisaatioissa toimivan prosessin kehittäminen on haastavaa, mutta välttämätöntä edistyksen varmistamiseksi. Suunnitelma ja perustelu on aina paras lähde hyvälle implementointiprosessille.

Henkilöstön tietoisuus yritysvastuun olennaisuuksista on myös tärkeä tekijä vastuullisten toimintatapojen levittämisessä yrityksen ulkoisille sidosryhmille. On tiedostettava, että kuka tahansa voi puhua yrityksen puolesta työpaikalla, sosiaalisessa mediassa tai asiakkaan luona. Tietoisuuden kautta ollaan jo lähempänä ymmärrystä ja sitä, että voidaan positiivisella tavalla sitouttaa koko yritys tukemaan parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen kehitystä.

Jos vastuullisuuden rooli yritykselle on epäselvä, sitä on mahdotonta yhdistää jokapäiväiseen työhön. Sen vuoksi määrittely ja tiedostaminen on ensimmäinen askel, mistä vastuullisuustyössä lähdetään liikkeelle.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana. Johdanto 2.11. Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Toimivampi työyhteisö teillekin? Näin vahvistat yhteistä kipinää

Toimiva työyhteisö on kilpailuvaltti Hei johtaja! Oletko kartalla siitä, mikä motivoi henkilöstöäsi parhaiten? Entä tiedätkö, millainen ilmapiiri työpaikalla on viime aikoina vallinnut? Ovatko palautteeseen liittyvät käytännöt kunnossa? Kukkiiko luovuus? Toimiva työyhteisö on monen asian summa.… Lue lisää!

Pää kylmänä ja mieli avoinna johtamisen koukeroissa

Johtamisen koukeroissa voi eksyä loppumattomaan spiraaliin – miten pitää pää kylmänä ja mieli avoinna uudessa pestissä? Tuliko loman aikana otettua vastaan isot saappaat syksyllä jalkaan vedettäviksi? Oliko olo heinäkuun lämmössä vielä varman luottavainen, mutta nyt tositoimien alkaessa pulssi… Lue lisää!

Muodottomasta taikinamöykystä kauniiksi kakuksi julkisen toimijan ja asiantuntijan yhteistyöllä

Mitä saadaan, kun julkisen toimijan ja asiantuntijan viisaat päät lyödään yhteen? Tässä tapauksessa parhaita mahdollisia palveluita ikääntyneille. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymässä halutaan varmistaa, että ikääntyneiden palvelut toimivat parhaalla mahdollisella tavalla tukemassa ikäihmisten… Lue lisää!

Monimuotoisuuden johtaminen askel askeleelta

Monimuotoisuusjohtaminen tuo erilaisten ihmisten osaamispotentiaalin esiin ja hyötykäyttöön.  Strategisena valintana monimuotoisuuden ja inkluusion vaaliminen tuo parhaimmillaan kilpailuetua, ketteryyttä, innovaatioita ja hyvinvoivan kulttuurin. Monimuotoisuuden haasteena on erilaisuuden ymmärtäminen,… Lue lisää!

Metataidot osaamisen haasteiden ratkaisijana

Osaamisen kehittämisellä oppimisen iloa Opiskellessani kasvatustieteitä Turun yliopistolla kuuluivat opiskelutekniikan opinnot pakollisena osana tutkintokokonaisuuteeni. Opiskelutekniikoiden ymmärtäminen, omien toimintatyylien ja osaamisen rakentaminen avasi maailman minulle täysin uudella tavalla – opin… Lue lisää!

Osallistamisen tarkoitus on päättämisen tuskan karkotus

Mitä seuraavaksi – osallistamisen aika? Sipilän hallituksen Sote-uudistuksen kaatumisen jälkeen tunnelma kunnissa ja uudistusta valmistelleissa muutosorganisaatioissa on vaikuttanut olevan enemmän tai vähemmän turhautunut. Sapettaa, että sote valmistellussa muodossaan kohtasi karvaan loppunsa, ja huoli on,… Lue lisää!