Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

Yhä useampi yritys on tunnistanut sen, että mitä paremmin yritysvastuu integroituu yritykseen sitä vahvemmin sillä on positiivisia vaikutuksia. Toimintaympäristön muutos on ajanut yritykset kehittämään kilpailukykyään tunnistamalla yhä enemmän muiden sidosryhmien tarpeita ja odotuksia. Tämä on tuonut yritykselle uusia kehittyneempiä tavoitteita ja päämääriä, joihin yritysvastuu vahvasti liittyy.

Yritysvastuun onnistunut toteuttaminen vaatii kuitenkin yritykseltä kykyä implementoida vastuullisuus läpi organisaation. Aiemmassa blogikirjoituksessa toin esiin neljä askelta kohti integroitua vastuullisuutta ja nyt aion paneutua niistä ensimmäiseen, tietoisuuteen.

Yritysvastuuta terminä on määritelty hyvin eri tavoin ja edelleenkin sille on monta eri nimeä ja vielä useampi määritelmä. Yleinen harhaluulo on se, että yritysvastuu liittyy vain ja ainoastaan ympäristöasioihin tai vaihtoehtoisesti sosiaaliseen tukeen hyväntekeväisyyden kautta. Näin ei ole, vaan yritysvastuu on osa yrityksen kaikkea toimintaa ja sen ainoa päämäärä on kaikessa toiminnassaan tukea yrityksen menestystä.

Ensimmäinen ja tärkein askel yritykselle on määritellä yritysvastuu: mitä se on ja miksi sitä tehdään. Käsitteisiin liittyvät ennakkoajatukset estävät oivallusten syntymisen ja joko tyrehdyttävät tekemisen tai vievät sen hakoteille. Sen vuoksi on oleellista määritellä vastuullisuus ja hyödyntää yritysvastuuammattilaisia ajatusten kokoajana ja esittäjänä parhaalla mahdollisella tavalla.

Johdon sitoutuminen ja esimerkillinen toiminta ovat merkittäviä elementtejä tietoisuuden lisäämisessä, sillä johto on ylin taho, jota henkilöstö kuuntelee ja kunnioittaa. Yritysvastuuresurssien tehtäväksi jää käytännön jalkauttaminen eri yksiköihin ja huolehtiminen siitä, että henkilöstö kaikilla tasoilla saavat tietoa vastuullisuudesta. Tietoa on tehokasta jakaa työryhmien, tiedotustilaisuuksien, sisäisten kanavien ja koulutusten kautta. Yritysvastuu on määriteltävä myös yrityksen politiikoissa ja toimintaohjeissa, mitä kautta tietoisuus välittyy aina myös uusille työntekijöille. Isoissa organisaatioissa toimivan prosessin kehittäminen on haastavaa, mutta välttämätöntä edistyksen varmistamiseksi. Suunnitelma ja perustelu on aina paras lähde hyvälle implementointiprosessille.

Henkilöstön tietoisuus yritysvastuun olennaisuuksista on myös tärkeä tekijä vastuullisten toimintatapojen levittämisessä yrityksen ulkoisille sidosryhmille. On tiedostettava, että kuka tahansa voi puhua yrityksen puolesta työpaikalla, sosiaalisessa mediassa tai asiakkaan luona. Tietoisuuden kautta ollaan jo lähempänä ymmärrystä ja sitä, että voidaan positiivisella tavalla sitouttaa koko yritys tukemaan parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen kehitystä.

Jos vastuullisuuden rooli yritykselle on epäselvä, sitä on mahdotonta yhdistää jokapäiväiseen työhön. Sen vuoksi määrittely ja tiedostaminen on ensimmäinen askel, mistä vastuullisuustyössä lähdetään liikkeelle.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana. Johdanto 2.11. Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee… Lue lisää!

Strategiadialogi vahvisti ymmärrystä ja auttoi suuntaamaan toimintaa

Opit talteen strategiadialogin käytännön toteutuksesta. Valtiontalouden tarkastusvirasto osallisti sidosryhmät ja henkilöstön laajasti verkon välityksellä. Mitä hyötyä tästä oli Haastattelussa strategiapäällikkö Pirkko Lahdelma  tarkastusviraston toiminnan ytimestä Ruoholahdesta.… Lue lisää!

Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää

Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan… Lue lisää!

Paikallisuus on vastuullisen liiketoiminnan valttikortti

ONNEA Global Compact Finland Network! Vastuullisen liiketoiminnan edistäminen on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin kun johtavat Global Compact yritykset perustivat Suomeen Global Compact Finland Network… Lue lisää!

Kaupungin tulevaisuus kymmenessä minuutissa

Elinkeinojen edistäminen ja alueellinen kehitys Leverkusenissa Saksalaisessa Kölner Stadtanzeiger -lehdessä (27.9.2018) toimittaja Thomas Käding pohtii kysymyksiä, jotka parhaillaan työllistävät monia kaupunkeja. Käding käsittelee artikkelissaan… Lue lisää!