Sokea tarve ei tee tietoiseksi – yritysvastuun integrointi, osa 1

Yhä useampi yritys on tunnistanut sen, että mitä paremmin yritysvastuu integroituu yritykseen sitä vahvemmin sillä on positiivisia vaikutuksia. Toimintaympäristön muutos on ajanut yritykset kehittämään kilpailukykyään tunnistamalla yhä enemmän muiden sidosryhmien tarpeita ja odotuksia. Tämä on tuonut yritykselle uusia kehittyneempiä tavoitteita ja päämääriä, joihin yritysvastuu vahvasti liittyy.

Yritysvastuun onnistunut toteuttaminen vaatii kuitenkin yritykseltä kykyä implementoida vastuullisuus läpi organisaation. Aiemmassa blogikirjoituksessa toin esiin neljä askelta kohti integroitua vastuullisuutta ja nyt aion paneutua niistä ensimmäiseen, tietoisuuteen.

Yritysvastuuta terminä on määritelty hyvin eri tavoin ja edelleenkin sille on monta eri nimeä ja vielä useampi määritelmä. Yleinen harhaluulo on se, että yritysvastuu liittyy vain ja ainoastaan ympäristöasioihin tai vaihtoehtoisesti sosiaaliseen tukeen hyväntekeväisyyden kautta. Näin ei ole, vaan yritysvastuu on osa yrityksen kaikkea toimintaa ja sen ainoa päämäärä on kaikessa toiminnassaan tukea yrityksen menestystä.

Ensimmäinen ja tärkein askel yritykselle on määritellä yritysvastuu: mitä se on ja miksi sitä tehdään. Käsitteisiin liittyvät ennakkoajatukset estävät oivallusten syntymisen ja joko tyrehdyttävät tekemisen tai vievät sen hakoteille. Sen vuoksi on oleellista määritellä vastuullisuus ja hyödyntää yritysvastuuammattilaisia ajatusten kokoajana ja esittäjänä parhaalla mahdollisella tavalla.

Johdon sitoutuminen ja esimerkillinen toiminta ovat merkittäviä elementtejä tietoisuuden lisäämisessä, sillä johto on ylin taho, jota henkilöstö kuuntelee ja kunnioittaa. Yritysvastuuresurssien tehtäväksi jää käytännön jalkauttaminen eri yksiköihin ja huolehtiminen siitä, että henkilöstö kaikilla tasoilla saavat tietoa vastuullisuudesta. Tietoa on tehokasta jakaa työryhmien, tiedotustilaisuuksien, sisäisten kanavien ja koulutusten kautta. Yritysvastuu on määriteltävä myös yrityksen politiikoissa ja toimintaohjeissa, mitä kautta tietoisuus välittyy aina myös uusille työntekijöille. Isoissa organisaatioissa toimivan prosessin kehittäminen on haastavaa, mutta välttämätöntä edistyksen varmistamiseksi. Suunnitelma ja perustelu on aina paras lähde hyvälle implementointiprosessille.

Henkilöstön tietoisuus yritysvastuun olennaisuuksista on myös tärkeä tekijä vastuullisten toimintatapojen levittämisessä yrityksen ulkoisille sidosryhmille. On tiedostettava, että kuka tahansa voi puhua yrityksen puolesta työpaikalla, sosiaalisessa mediassa tai asiakkaan luona. Tietoisuuden kautta ollaan jo lähempänä ymmärrystä ja sitä, että voidaan positiivisella tavalla sitouttaa koko yritys tukemaan parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen kehitystä.

Jos vastuullisuuden rooli yritykselle on epäselvä, sitä on mahdotonta yhdistää jokapäiväiseen työhön. Sen vuoksi määrittely ja tiedostaminen on ensimmäinen askel, mistä vastuullisuustyössä lähdetään liikkeelle.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi. Blogin viisi osaa julkaistaan marraskuun ensimmäisen viikon aikana. Johdanto 2.11. Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon

Niina Niemelä

Niina Niemelä toimii yritysvastuun kehitystehtävissä Metsolla. Katso tarkemmat tiedot Niinan Linkedin-profiilista.

Suosittelemme

Viisas johtaja osallistaa – osallistamisella työhyvinvointia ja tietoa päätöksenteon tueksi

Yhteiskehittämisestä voimaa ”Muutoksen nopeus on kasvanut, monimutkaisuus on kasvanut ja ennakoitavuus vaikeutunut. Ratkaisuja syntyy vasta, kun ongelman osapuolet pääsevät toimijoiksi yhteiseen tilaan. He lähtevät… Lue lisää!

Osallistuminen ja auttaminen ihmisyyden ytimessä

Mitä on onnellisuus? Filosofi Frank Martela kirjoitti Helsingin Sanomissa 25.1.2018 ihmisten jo äidinmaidosta kumpuavasta pyrkimyksestä tavoitella autuasta onnellisuutta. Onnellisuuden tavoittelun sijaan tulisi keskittyä siihen,… Lue lisää!

Yritysvastuu on vastuullista liiketoimintaa jo monessa yrityksessä

Vastuullisuusteemat painavat yritysten vaakakupissa yhä enemmän ja enemmän ja paineet niin yritysten henkilöstön kun sidosryhmienkin vastuullisuustarpeiden huomioimisesta kasvavat jatkuvasti. Termi yritysvastuu löytyy lähes jokaisen… Lue lisää!

Vierasblogi: Uuden toimitusjohtajan viestintävinkit:

Ota tilasi, tee itsesi näkyväksi Onneksi olkoon, sinut on valittu uudeksi toimitusjohtajaksi! Ensimmäiset 100 päivää alkoivat muuten juosta saman tien. Sinä niiden myötä. Saat… Lue lisää!

Dialogisesta strategiatyöstä johtamisen uusi normaali

Fountain Park ja Aalto EE järjestivät yritysjohdolle keskustelutilaisuuden strategiatyön ajankohtaisista haasteista. Muutosvauhti on kaikilla valtava, oli kysymyksessä sitten startupista miljoonabisnekseksi kasvanut tai vähän perinteisempikin… Lue lisää!

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää!