Yritysvastuuraportti 2016 – tulevaisuus on täällä

The Report is dead, long live the Report. Yrityvastuuraportointi ja yleisemminkin yrityksen toiminnasta raportoiminen on saavuttanut kulminaatiopisteen. Virallinen kieli, kaikenkattavat kokonaisuudet ja massiiviset kertaponnistukset ovat historiaa. Tervetuloa tulevaisuuteen.

Näin pohdin Säätytalolla kun seurasin yritysvastuuraporttien palkitsemista. Arvopaperin päätoimittaja Eljas Repo perusteli toimittajan valintaa viimevuotiseen tapaan raportin tiiviydellä. Danske BankinSusanna Miekk-oja korosti muiden puhujien tapaan olennaisuuteen ja suuriin kysymyksiin keskittymistä Al Goreen viitaten:

”How much you are part of the solution to these problems?”

Toisaalta palkintopuheissa nostettiin esille myös tiedon kattavuutta ja suurta määrää. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii tämän vuoden voittaja Stora Enso, joka yhdisti hienosti kattavuuden ja tiedon käytettävyyden.

Mistä se tulevaisuus sitten muodostuu?

  1. Olennaisuudesta

Olennaisuuteen keskittyminen kertoo toiminnan tavoitteellisuudesta, auttaa lukijaa keskittymään hälyn keskellä merkityksellisempiin asioihin ja luo hyvän pohjan asioiden toiminnallistamiselle. Tehdään oikeita asioita oikein.

Nyt ei puhuta enää pelkästään sidosryhmien odotuksista vaan myös yrityksen roolista yhteiskunnassa. Kuinka voimme ratkaista suuria ongelmia? Olemmeko vihrein valinta, tuemmeko kiertotaloutta vai luommeko kenties jaettua arvoa?

  1. Läpinäkyvyydestä

Ei ole tarve kertoa kaikkia kaikille, mutta tiedon on oltava saatavilla halukkaille. Avoin jatkuvasti päivittyvä data on osa tulevaisuuden raportointia. Halukkaat voivat hakea aiheeseen liittyvät tunnusluvut suoraan yrityksen sivuilta.

Tarvittaessa yritykseen voi tutustua reaaliaikaisten videoiden ja erilaisten käyttäjätarinoiden avulla.

  1. Uskottavuudesta ja luotettavuudesta

Joku kertoo tarinan kuitenkin kokonaisuudessaan, miksi ei siis yritys itse? Kerrotaan siis myös epämiellyttävistä asioista ja riskeistä. Kerrotaan asioista niin kuin ne ovat.

Yritystoimintaan niin kuin elämään muutenkin kuuluu tietty määrä epäonnistumisia. Merkityksellistä on kertoa kuinka asioihin tartutaan ja mitä niille tehdään.

Parhaimmillaan lukija saadaan seuraamaan tarinaa innokkaan lukijan lailla – laatuaikaa brändin kanssa.

  1. Selkeydestä

Ihminen ihmiselle. Kerrotaan selkeästi miksi ja miten toimitaan. Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa Jussi Pullinen kirjoittaa:

”Internet somekohuineen on pakottanut vallankäyttäjät luopumaan pönötyksestä ja kohtelemaan ihmisiä ihmisinä.”

Muutos on tervetullut sillä jotain on vialla, jos vastuukilpailun raatilainen kertoo raporttien kielen olevan toisinaan vaikealukuista. Kyseessä on kuitenkin ammattilukija. Onko enää ihme jos viestintä onnistuu vain sattumalta?

  1. Entäs ne raportointikriteerit

Eri standardien ja viitekehysten avulla toimintaan saadaan ryhtiä ja varmuutta siitä, että raportointi on kattavaa. Viitekehys ei voi kuitenkaan jatkossa olla raportoinnin selkäranka vaan enemmänkin sivulta ohjaava ja tukeva voima. GRI muuten pohtii raportointia parasta aikaa teemalla Reporting 2025.

Utopia vai tulevaisuus?

Yrityksestä kiinnostuneena voin milloin tahansa selvittää, mitä yritys tekee ja kuinka sen toiminta vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan. Hemingwayn mukaista ”jokaisella sanalla on merkitys” -tekstiä on ilo lukea. Infografiikka, videot ja muut visualisoinnit auttavat ymmärtämään kokonaisuuden.

Kiinnostun aiheesta ja haluan tietää lisää. Haun avulla löydän tarvitsemani datan. Tarvittaessa voin muokata ja analysoida dataa omiin tarpeisiin. Tarvittaessa voin jakaa tietoni muissa kanavissa aiheesta kiinnostuneille. Keskustelemme aiheesta lähipiirin kanssa ja tunnistamme kehityksen paikan.

Myöhemmin kohtaamme yrityksen edustajia ja muita kiinnostuneita yrityksen fasilitoimassa yhteiskehittämistapahtumassa. Ratkomme yhdessä ongelmia ja viemme yritystä eteenpäin.

  1. Eikö yrityksen pidä tuottaa voittoa osakkeenomistajille? Kyllä, mutta on hyvä pitää mielessä SEB:nJukka Honkaniemenkeynotessa tekemä huomio: Ympäristön ongelmia ratkoviin yrityksiin sijoittaminen nostaa salkun tuottoa nostamatta merkittävästi riskiä.

Näillä eväillä suuntaamme kohti uskottavaa, luotettavaa ja läpinäkyvää raportointia.

Kiinnostavaa luettavaa raportoinnista kiinnostuneille:

GRI 2025 raportointi: https://www.globalreporting.org/information/Pages/Reporting-2025.aspx

FIBS  yritysvastuuraportointi 2015 voittajat perusteluineen: http://www.fibsry.fi/fi/yritysvastuu/vastuullisen-liiketoiminnan-kehittaminen/raportointi-myynti-ja-markkinointi/vastuullisuusraportointi/vastuullisuusraportointikilpailu/parhaat-raportit-2015

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!