Yritysvastuuraportti 2016 – tulevaisuus on täällä

The Report is dead, long live the Report. Yrityvastuuraportointi ja yleisemminkin yrityksen toiminnasta raportoiminen on saavuttanut kulminaatiopisteen. Virallinen kieli, kaikenkattavat kokonaisuudet ja massiiviset kertaponnistukset ovat historiaa. Tervetuloa tulevaisuuteen.

Näin pohdin Säätytalolla kun seurasin yritysvastuuraporttien palkitsemista. Arvopaperin päätoimittaja Eljas Repo perusteli toimittajan valintaa viimevuotiseen tapaan raportin tiiviydellä. Danske BankinSusanna Miekk-oja korosti muiden puhujien tapaan olennaisuuteen ja suuriin kysymyksiin keskittymistä Al Goreen viitaten:

”How much you are part of the solution to these problems?”

Toisaalta palkintopuheissa nostettiin esille myös tiedon kattavuutta ja suurta määrää. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii tämän vuoden voittaja Stora Enso, joka yhdisti hienosti kattavuuden ja tiedon käytettävyyden.

Mistä se tulevaisuus sitten muodostuu?

  1. Olennaisuudesta

Olennaisuuteen keskittyminen kertoo toiminnan tavoitteellisuudesta, auttaa lukijaa keskittymään hälyn keskellä merkityksellisempiin asioihin ja luo hyvän pohjan asioiden toiminnallistamiselle. Tehdään oikeita asioita oikein.

Nyt ei puhuta enää pelkästään sidosryhmien odotuksista vaan myös yrityksen roolista yhteiskunnassa. Kuinka voimme ratkaista suuria ongelmia? Olemmeko vihrein valinta, tuemmeko kiertotaloutta vai luommeko kenties jaettua arvoa?

  1. Läpinäkyvyydestä

Ei ole tarve kertoa kaikkia kaikille, mutta tiedon on oltava saatavilla halukkaille. Avoin jatkuvasti päivittyvä data on osa tulevaisuuden raportointia. Halukkaat voivat hakea aiheeseen liittyvät tunnusluvut suoraan yrityksen sivuilta.

Tarvittaessa yritykseen voi tutustua reaaliaikaisten videoiden ja erilaisten käyttäjätarinoiden avulla.

  1. Uskottavuudesta ja luotettavuudesta

Joku kertoo tarinan kuitenkin kokonaisuudessaan, miksi ei siis yritys itse? Kerrotaan siis myös epämiellyttävistä asioista ja riskeistä. Kerrotaan asioista niin kuin ne ovat.

Yritystoimintaan niin kuin elämään muutenkin kuuluu tietty määrä epäonnistumisia. Merkityksellistä on kertoa kuinka asioihin tartutaan ja mitä niille tehdään.

Parhaimmillaan lukija saadaan seuraamaan tarinaa innokkaan lukijan lailla – laatuaikaa brändin kanssa.

  1. Selkeydestä

Ihminen ihmiselle. Kerrotaan selkeästi miksi ja miten toimitaan. Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa Jussi Pullinen kirjoittaa:

”Internet somekohuineen on pakottanut vallankäyttäjät luopumaan pönötyksestä ja kohtelemaan ihmisiä ihmisinä.”

Muutos on tervetullut sillä jotain on vialla, jos vastuukilpailun raatilainen kertoo raporttien kielen olevan toisinaan vaikealukuista. Kyseessä on kuitenkin ammattilukija. Onko enää ihme jos viestintä onnistuu vain sattumalta?

  1. Entäs ne raportointikriteerit

Eri standardien ja viitekehysten avulla toimintaan saadaan ryhtiä ja varmuutta siitä, että raportointi on kattavaa. Viitekehys ei voi kuitenkaan jatkossa olla raportoinnin selkäranka vaan enemmänkin sivulta ohjaava ja tukeva voima. GRI muuten pohtii raportointia parasta aikaa teemalla Reporting 2025.

Utopia vai tulevaisuus?

Yrityksestä kiinnostuneena voin milloin tahansa selvittää, mitä yritys tekee ja kuinka sen toiminta vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan. Hemingwayn mukaista ”jokaisella sanalla on merkitys” -tekstiä on ilo lukea. Infografiikka, videot ja muut visualisoinnit auttavat ymmärtämään kokonaisuuden.

Kiinnostun aiheesta ja haluan tietää lisää. Haun avulla löydän tarvitsemani datan. Tarvittaessa voin muokata ja analysoida dataa omiin tarpeisiin. Tarvittaessa voin jakaa tietoni muissa kanavissa aiheesta kiinnostuneille. Keskustelemme aiheesta lähipiirin kanssa ja tunnistamme kehityksen paikan.

Myöhemmin kohtaamme yrityksen edustajia ja muita kiinnostuneita yrityksen fasilitoimassa yhteiskehittämistapahtumassa. Ratkomme yhdessä ongelmia ja viemme yritystä eteenpäin.

  1. Eikö yrityksen pidä tuottaa voittoa osakkeenomistajille? Kyllä, mutta on hyvä pitää mielessä SEB:nJukka Honkaniemenkeynotessa tekemä huomio: Ympäristön ongelmia ratkoviin yrityksiin sijoittaminen nostaa salkun tuottoa nostamatta merkittävästi riskiä.

Näillä eväillä suuntaamme kohti uskottavaa, luotettavaa ja läpinäkyvää raportointia.

Kiinnostavaa luettavaa raportoinnista kiinnostuneille:

GRI 2025 raportointi: https://www.globalreporting.org/information/Pages/Reporting-2025.aspx

FIBS  yritysvastuuraportointi 2015 voittajat perusteluineen: http://www.fibsry.fi/fi/yritysvastuu/vastuullisen-liiketoiminnan-kehittaminen/raportointi-myynti-ja-markkinointi/vastuullisuusraportointi/vastuullisuusraportointikilpailu/parhaat-raportit-2015

Mikko Selin

Mikko työskentelee Fountain Parkissa yritysasiakkaiden kanssa. Hän on erikoistunut myös yritysvastuun kysymyksiin.

”Uskon, että arvo luodaan asiakkaan kanssa yhdessä. Tehdään järkeviä asioita, mutta ei unohdeta hullutella.”

Suosittelemme

Dialoginen strategiatyö on fiksu valinta

Strategiatyö on jatkuvaa navigointia muuttuvissa olosuhteissa. Perusolettamuksia on testattava ja uusia uhkia ja mahdollisuuksia tutkailtava jatkuvasti. Dialogisessa strategiatyössä johto ei pelkästään valuta strategista viisauttaan… Lue lisää

Mitä menestyvä toimitusjohtaja tekee toisin?

Menestyvä toimitusjohtaja saa muut ihmiset innostumaan ja pelaamaan yhdessä kohti yhteistä tavoitetta, mutta ensin pitää selvittää missä mennään. Fiksuinta on selvittää heti itselleen yrityksen… Lue lisää

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tilannekuvan luomiseen ja toimenpiteiden käynnistämiseen

Uuden toimitusjohtajan aloittaessa odotuksia on paljon niin valinnan tehneellä hallituksella, yrityksen omistajilla, asiakkailla kuin henkilöstöllä. Johtajan odotetaan ottavan tilanne haltuun ripeästi ja kertovan, mitkä… Lue lisää

Joukkojen viisaus ja massojen psykologia

Onko joukkojen viisaus sama vai eri asia kuin massojen tyhmyys? Teppo Nieminen valottaa joukkojen viisauden käsitteen merkitystä blogissaan. Lue lisää

Pönötyksestä viritykseen – näin alkuun hallitustyön uudistamisessa!

Uusimman tutkimukseni tulokset* kertovat karulla tavalla, että strategioita uudistettaessa johtamisen uudistaminen ja hallituksen oman toiminnan uudistaminen tahtovat unohtua. Tuloksena on uljas uusi strategia, mutta… Lue lisää

Kenen ääni kuuluu?

Yhä enenevässä määrin ihmiset odottavat kuulluksi tulemista, vuorovaikutusta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä kansalaisena että työpaikallaan. Päätöksentekoprosessien tulee kestää läpivalaisua, ja niihin… Lue lisää