Epäonnistunut integrointi haaskaa vastuullisuuden arvon
Miten hoitaa yritysvastuun integrointi kunnialla?
Yritysvastuun integrointi liiketoimintaan ei ole aivan piece of cake. Yritysvastuu nähdään harmillisen usein irrallisena tavoitteena, jonka toteutumisen huippuhetki kulminoituu yrityksen kotisivuille hukkuneeseen raporttiin. Parhaimmillaan yritysvastuun päämääränä on tukea yrityksen tavoitteiden toteutumista ja jopa uusien liiketoimintapotentiaalien löytämistä. Vastuun onnistunut implementointi tarkoittaa toteutuessaan sen integroimista kaikkialle liiketoimintaan.
Yritysvastuuasiantuntija yrityksen luottopelaajana
Yritysvastuuyksiköt ja resurssit ovat liian usein yrityksissä siiloutuneet omaan yksikköönsä, ilman mandaattia tai kykyä puuttua pelin kulkuun. Jos yritysvastuuyksikön tavoitteet liittyvät vain yritysvastuun raportointiin, on helppo todeta, että yritysvastuuyksikkö on yritykselle täysin turha.
Lähestymistapaa on syytä muuttaa siten, että yritysvastuuasiantuntijan tehtävä on toimia yrityksen luottopelaajana kehittäen uusia strategisia ulottuvuuksia ja potentiaaleja yritykselle yhdessä yrityksen eri toimintojen kanssa. Yritysvastuuresurssi toimii tiiviissä yhteistyössä johdon ja yksiköiden kanssa mahdollistaen sen, että yritys todella hyötyy yritysvastuusta.
Neljä ulottuvuutta kohti integroitua vastuullisuutta
Yritysvastuun integroiminen yrityksen liiketoimintaan voi vaikuttaa haastavalta ja abstraktilta tavoitteelta. Onnistunut integrointi ei kuitenkaan ole salatiedettä, vaan kokonaisuus on toteutettavissa silloin, kun keskeiset yritysvastuutyön peruselementit ovat kunnossa. Näitä peruselementtejä on neljä.
Ensimmäinen elementti strategian toimeenpanossa on aina tietoisuus. Pelkät sähköpostit ja tiedotteet eivät ole riittävä keino yritysvastuustrategian toimeenpanemiseksi. Johdon sitoutuminen on merkittävää vastuullisuuden integroinnin tukena. Välttämätöntä on myös eri yksiköiden kanssa tehtävä läheinen yhteistyö vastuullisuuden tietoisuuden lisäämiseksi. Vastuullinen toiminta lähtee aina ihmisistä ja oikea ajattelutapa tukee vahvasti vastuullisuuden kautta syntyvää kilpailuetua.
Toinen askel on riittävä resursointi. Vastuullisuustyö on laajaa, koko organisaation toiminnan kattavaa kehittämistä. Uusien kehittyneiden tavoitteiden toteuttaminen vaatii tukea ja liiketoimintataitoja, jotta vastuullisuuden näkökulma osataan kääntää käytännön toimenpiteiksi. Tämä tehtävä on yritysvastuuammattilaisen tärkein tehtävä. Yrityksen on varmistettava, että sillä on osaavat resurssit hoitamassa vastuullisuuden välittämistä kaikkiin yksiköihin, joilla on johdon suojelus toimia organisaatiossa.
Integrointi on myös hteisymmärrystä ja sitoutumista
Kolmas tekijä on yhteisymmärrys. Jokainen yritysvastuunasiantuntijana työskennellyt tietää, että vastuullisuus ja sen rooli herättää helposti erimielisyyksiä ja vaihtelevia tunteita yrityksen sisällä. Suurin syy tähän on se, että henkilöstöltä puuttuu ymmärrystä siitä mitä vastuullinen toiminta on ja miksi se tulisi huomioida tavoitteissa ja käytännön toimenpiteissä. Yritysvastuuresurssin tehtävä on luoda yhteisymmärrys, jotta yrityksen kaikki toiminta on linjassa yrityksen päämäärien kanssa.
Neljäs elementti kohti integroitumista on sitoutuminen. Pelkkä tietoisuus tai ymmärrys ei saa henkilöstöä sitoutumaan yrityksen kehittyneisiin toimintamalleihin, vaan siltä vaaditaan myös sitoutuneisuutta. Sitoutuminen on tapahduttava henkilön tunnetasolla, jotta pystytään muuttamaan koko yrityksen kulttuuria.
Yritysvastuun integrointi yrityksen liiketoimintaan ei ole ylivoimainen haaste. Se vaatii kuitenkin aikaa ja vahvoja resursseja kehityksen tueksi. Seuraavissa kirjoituksissa perehdyn tarkemmin kuhunkin ulottuvuuteen ja niiden tuomiin haasteisiin ja potentiaaleihin matkalla kohti integoritua yritysvastuuta.
Tämä teksti on osa blogisarjaa, jossa käsitellään työkaluja vastuullisuuden integroimiseksi.