Seitsemän teesiä digitalisaatiosta
Mistä puhutaan, kun puhutaan digitalisaatiosta? Verkkoaivoriihet kertovat
Digitalisaatiosta on keskusteltu fasilitoimissamme verkkoaivoriihissä useasti, kun on haettu keinoja uusiutumiseen tai kustannustehokkuuteen. Organisaatioita ja kansalaisia on myös haastettu pohtimaan, miten digiloikka otetaan tai miten tieto- ja viestintätekniikka parantavat oppimista. Koostimme havaintomme seitsemään teesiin digitalisaatiosta ja höystimme havaintoja aidoilla osallistujien lainauksilla.
1. Työ muuttuu yhteisöllisemmäksi
Digitalisaatioon liittyen eniten puhutaan muutoksesta ja sen aikaansaamisesta organisaatioissa. Asioita tulee ratkoa, ei vain yhteistyössä, vaan todella yhdessä tehden. Ja se taas aiheuttaa haasteita johtamiselle ja osaamiselle.
”Uusi toimintakulttuuri on ennakoivaa, poikkihallinnollista ja -toiminnallista, yhteistoiminnallista, digitaalisuus mahdollistajana ja tehostajana, tiedolla johtaminen periaatteena. Verkostojohtaminen on tulevaisuuden vaativin johtamisen muoto. Uudet työn tekemisen muodot seuraavat uutta toimintakulttuuria automaattisesti. Joustava, ei paikkasidonnainen, mutta työyhteisöön kuuluva työnteko yleistyy ja se pitää kaikin keinoin mahdollistaa.”
2. Digitalisaatiosta kyberturvallisuuteen
Tietoturvallisuudessa on teknologioiden ohella kyse ihmisen toiminnasta, osaamisesta, asenteista ja luottamuksesta. Osaamisesta huolehtimisen lisäksi on viisasta satsata muutosvalmiutta lisääviin toimenpiteisiin ihan vaan siltä varalta, että joskus voi käydä hullusti.
”Laajentuva digitalisaatio, joka myös poistaa perinteisiä palvelumuotoja, tekee yhteiskunnastamme entistä haavoittuvaisemman. Tämän johdosta kyberturvallisuuteen, ennen kaikkea toiminnan jatkuvuuden hallintaan ja varautumiseen sekä häiriötilanteiden johtamiseen tulee kiinnittää huomiota.”
3. Tiedon merkitys kasvaa ja yksilöllistyy
Tieto on uusi öljy! Suuri osa uusista liiketoimintamahdollisuuksista perustuu tietoon, älyyn ja tietojen yhdisteltävyyteen. Tieto myös halutaan entistä nopeammin ja uudenlaiseen käyttöön. Lisäksi palvelut lähenevät kuluttajaa.
”Tieto verkostoituu ja yhdistyy muuhun tietoon, ihmiseen ja organisaatioihin. Tämä avaa muun muassa mahdollisuuden tuottaa yksilöityjä palveluja juuri oikeaan tarpeeseen.”
4. Työn tuottavuus kasvaa
Suuri osa digitalisaatioon liittyvistä odotuksista kohdistuu tuottavuuden kasvuun ja parempiin palveluihin asiakkaille ja kansalaisille. Tulevaisuuden työssä voidaan keskittyä enemmän ihmisen osaamista vaativiin luovempiin töihin. Iso osa asioinnista tapahtuu itsepalveluna sähköistä asiointia hyödyntäen tai niin, että asiat eivät vaadi palvelun käyttäjältä mitään toimenpiteitä.
”Digitalisaatioon liittyvä muutos tulee jakamaan yhteiskunnat, yritykset ja yksilöt kahteen osaan. Niihin jotka hyötyvät muutoksesta ja saavat ajettua muutokset läpi omissa organisaatioissaan ja niihin, jotka epäonnistuvat tai eivät lähde muutokseen ja putoavat kelkasta. Onnistuminen tarkoittaa kasvua, tehokkuuden paranemista sekä lisääntyviä investointeja. Epäonnistuminen tarkoittaa yksityissektorilla liiketoiminnan vähittäistä loppumista ja yhteiskunnassa voimakasta velkaantumista sekä määräysvallan menettämistä.”
5. Tiedon laatuvaatimukset lisääntyvät – luotettavuus, saatavuus, paikallisuus ja ajankohtaisuus korostuvat
Toimintaympäristö koostuu useista toimijoista, joista kukin tuottaa tietoa ja sen pohjalta erilaisia palveluita. Tiedonsiirto organisaatioiden välillä otti ison edistysaskeleen tänä syksynä palveluväylän siirtyessä tuotantokäyttöön.
”Digitalisoinnin myötä tiedon laadun merkitys korostuu erityisesti. Tiedon laatuun liittyen erityisessä roolissa ja vastuussa ovat kaikki viranomaiset osaltaan. Tiedon laatuun liittyen julkishallinnossa tarvitaan voimakkaampaa koordinointia, samalla kun halutaan tiedon avoimempaa liikkuvuutta.”
6. Palveluliiketoiminnan rooli korostuu ja kasvaa
Digitalisaation myötä palveluita voidaan tuottaa missä vain ja monistaa niitä tehokkaasti. Pitää vaan muistaa, että hyvä asiakaskokemus on keskeistä myös verkkopalveluisa ja asiakkaat tulee ottaa mukaan kehittämiseen.
”Tietotekniikka mahdollistaa asioiden hoitamisen nykyistä enemmän 24/7. Julkisten e-palveluiden määrä ja valikoima lisääntyy ja kirjautuminen niihin helpottuu ja yksinkertaistuu.”
7. Automaatio ja robotiikka arkipäiväistyvät
Robotiikka laajenee pikkuhiljaa teollisuuden kokoonpanotyöstä tietotyöhön ja palveluihin alkaen erilaisista tukipalveluista. Se vapauttaa ihmisiä luovaan työhön kehittämään uusia asioita ja ratkomaan pulmatilanteita. Siirtymävaihe on hankala ja vaatii satsausta uudelleenkouluttautumiseen.
”Tiedon laadun turvaaminen nousee tärkeäksi itsepalvelun ja automatisaation lisääntyessä.”
PS. Minkälaisia odotuksia valtionhallinnolla on digitalisaatiolle, katso videohaastattelut: https://www.fountainpark.fi/blogi/kuuntele-joukkoja-digitalisaation-johtaja/
Puheenvuoro julkaistu Tietoasiantuntija-lehdessä 5/2015 (s. 24-25)