Sosiaalinen vastuu näkyväksi
Sosiaalinen vastuu pähkinänkuoressa
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n mukaan sosiaalinen vastuu koskee kaikkia niitä vaikutuksia, joita yrityksen toiminnalla on eri ihmisryhmille ja yhteisöille. Sidosryhminä voivat toimia esimerkiksi yrityksen oma henkilöstö, asiakkaat, paikalliset asukkaat, alihankkijat ja kansalaisjärjestöt.
Yritykset kannanottajina ja vastuunkantajina
Erinomaisena esimerkkinä sosiaalisen vastuun kantamisesta toimii juurikin Elinkeinoelämän keskusliiton elokuussa lanseeraama Työ ei syrji -kampanja, jonka avulla halutaan tuoda esiin se, että työ itsessään ei vähättele ketään, vaan syrjintä kumpuaa työssäkäyvien ihmisten asenteista ja oletuksista. EK:n omiin arvoihin pohjautuvan kampanjan avulla pyritään vaikuttamaan ihmisten asenteiden muutokseen sekä työelämässä tapahtuvan syrjinnän vähentämiseen todeten, että jokaisella on oikeus työrauhaan. Kampanjassa tähdätään ennen kaikkea työelämän tasa-arvoon, ja jokainen yritys ja yhteisö on tervetullut osallistumaan tai haastamaan muita yhdenvertaisen työkulttuurin luomiseen Suomessa.
Tapaus Nike
Myös syyskuussa paljon puhuttanut Niken mainoskampanja toimi poliittisena kannanottona ja mielipiteiden jakajana. Siinä vuonna 2016 kansallislaulun aikana protestinomaisesti polvistuneen San Francisco 49ers -joukkueen pelaajan, Colin Kaepernickin, kasvot toimivat keulakuvana ja viestinviejänä. Teko oli Nikelta riskialtis, sillä jo vuonna 2016 mustiin kohdistuvan poliisiväkivallan protestointi herätti kiivaita keskusteluja ja mielipahaa. Kampanjan vastaprotestiksi sosiaalisessa mediassa alkoi vilistä videoklippejä roviolla palavista Niken sukista ja lenkkitossuista. Yritys oli kuitenkin valintansa tehnyt: asiakkaiden suututtamisen ja mediahysteriankin uhalla arvojen vaaliminen ja yhteiskunnallisiin epäkohtiin puuttuminen oli kaikista tärkeintä.
Vaikka Niken tapaus poiki massoittain vastareaktioita ja johdatteli sen osakekurssit laskuun kampanjan julkaisuviikolla, on yrityksellä laaja joukko kampanjan kannattajia takanaan. Brändien toivotaan nykyään olevan jotakin mieltä, oli kannanoton taustalla sitten kasvustrateginen toimenpide tai halu herättää laajojen joukkojen huomio. Kulutettavien brändien ideologioihin halutaan voida samaistua ja kulutuksella viestiä omista sosiaalisista arvoista. Näin julkaisusta seuraavalla viikolla kampanjan hyödyt konkretisoituivat, kun Niken nettikaupan myynnit kasvoivat huimat 31% ja jälkipörssissä noteeraus hyppäsi korkeammalle kuin koskaan aiemmin.
Miten teillä kehitetään sosiaalista vastuuta?
”Saako yrityksesi brändi ihmiset voimaan paremmin/yrittämään toimia paremmin/ajattelemaan parempaa yrityksestäsi?”, kysyttiin alkuvuonna julkaistussa Forbesin artikkelissa. Kumpikin yllä mainituista kampanjoista pohjautuu yhteisiin arvoihin sekä haluun vaikuttaa yhteiskunnan toimintaan. Nikella ydinarvo vastuullisuus on tässä kohtaa vastuuta yhteiskunnan ongelmista ja EK:n arvot luotettavuus ja avoimuus ovat ydintekijöitä, kun kuljetaan kohti tasa-arvoista työelämää. Nikella ja EK:ssa tiedetään, millaista sosiaalista vastuunkantoa heidän sidosryhmänsä arvostavat.
Tiedätkö sinä, mitä omat sidosryhmäsi pitävät tärkeänä?