Yrityksen arvot ovat parhaimmillaan johtamista – pahimmillaan sanahelinää
Yrityksen arvot ja yrityskulttuuri kannustaa parhaimmillaan porukka uimaan samaan suuntaan ja toimimaan yrityksen parhaaksi tässä yhä kiihtyvämmässä toimintaympäristössä. Mikä on yrityksen arvojen rooli osana menestystarinan rakentamista?
Arvot voivat olla väkinäisesti pienellä porukalla luodut, vailla kosketuspintaa henkilöstön oikeaan arkeen. Mikä silloin oikeasti muuttuu? Miten sidosryhmät huomaavat muutoksen? Parhaassa tapauksessa arvot voivat olla tehokas johtamisen työkalu, yrityskulttuurin perusta ja toiminnan ohjaaja yhdessä strategian kanssa.
Kuva: Visual Hunt
Yrityksen arvoja ei keksitä, ne löydetään
Usein menestyneissä yrityksissä on jumpattu arvoja pitkään ja perusteellisesti. Tehokkaimmillaan arvot on luotu yhdessä, ei ulkokohtaisesti konsulttien ohjaamana. Johto on viitoittanut tietä, kannustanut esimiehiä ja työntekijöitä pohtimaan omalta kohdaltaan asioita, joista he ovat ylpeitä ja haluavat yrityksensä olevan tunnettu.
Arvopohjan muutos onnistuu, kun uusia arvoja jaksaa toistaa tarpeeksi kauan. Samaan aikaan täytyy pysyä kartalla siitä, tehdäänkö oikeita asioita ja sitoutuuko henkilöstö todella uuteen ajatusmaailmaan. Vuoropuhelun ylläpitoa ei saa lopettaa siihen, kun arvot on saatu laminoitua huoneentauluksi.
Parhaimmillaan yhteiset arvot näkyvät johtamisen agendalla – pahimmillaan ne jäävät sanahelinäksi, jotka unohtuvat viimeistään silloin kun yrityksessä tulee tiukka päätöksenteon paikka. Miten reagoimme, miten haluamme reagoida? Miten haluamme kehittyä ja mitä reittiä kehitystä viedään eteenpäin? Mikä meille on ominaista tiiminä, entä yrityksenä?
Parhaimmillaan yhteiset arvot näkyvät johtamisen agendalla
Arvoihin perustuva päätöksenteko tuo työhön nopeutta ja sujuvuutta. Kun arvot ovat selkärangassa, ne näkyvät arjen tekoina ja lisääntyneenä vastuunottona yrityksen kaikilla tasoilla.
Yrityksen arvot osana voittavaa yrityskulttuuria ja päätöksentekoa
Kerran hyvin tehty arvotyö kantaa hedelmää pitkään ja on osa voittavaa yrityskulttuuria. Johdolla, esimiehillä ja henkilöstöllä oleva ymmärrys siitä, mikä on minulle ja meille yrityksenä tärkeää, ja sitä kohti pyrkiminen kaikessa tekemisessä tuo merkityksellisyyden tunteen osaksi työtä. Ja kukapa ei haluaisi olla arvostettu ja vapaa valitsemaan arvojen mukaisia tekoja pelkän sääntöjen noudattamisen sijaan.
Arvotyö kantaa hedelmää paitsi tehokkuuden lisäämisessä, myös työnantajakuvan rakentamisessa ja kohottamisessa. Arvotyötä on harrastanut esimerkiksi alkuvuonna toista kertaa Suomen parhaaksi työpaikaksi valittu Scandic Hotels Oy, joka voitti Great Place to Work -tutkimuksen suurten yritysten sarjassa. Scandic Suomen henkilöstöjohtaja Riikka Mattilan mukaan menestys syntyy siitä, että arvot tunnetaan ja niitä toteutetaan yrityksen kaikilla tasoilla.
Kiinnostaako arvotyö yhdessä henkilöstön kanssa kehittäen?
Katso Elinkeinoelämän keskusliitto ry:n johtaja Taina Susiluodon kokemus arvoprosessista, jossa tavoite oli saada kaikki mukaan osallistumaan arvotyöhön. Rohkeus kokeilla uutta työkalua johti siihen, että Elinkeinoelämän yhteiset arvot ja periaatteet saatiin määriteltyä nopeasti ja tehokkaasti.
– Yhteisillä arvoilla ja periaatteilla on todella suuri merkitys, sillä niiden kautta pystymme tekemään parempia päätöksiä ja vaikuttavampaa edunvalvontatyötä, Susiluoto summaa.