Koululaiskysely toi tietoa 100 000 koululaisen harrastustoiveista tänäkin vuonna

Haastattelimme opetus- ja kulttuuriministeriön neuvottelevaa virkamiestä Iina Berdeniä pitkän yhteistyötaipaleemme innostamina. Jo kolmatta kertaa toteutettu valtakunnallinen koululaiskysely toi jälleen uutta tietoa koululaisten harrastustoiveista ja ajankohtaisista aiheista, kuten mitä koululaiset toivovat lisää elämäänsä.

Millaisia ajatuksia opetus- ja kulttuuriministeriössä on herännyt koululaiskyselyjen toteutuksista?

Toteutimme koululaiskyselyn nyt kolmatta kertaa Fountain Parkin kanssa, ja yhteistyö on sujunut hyvin. Koululaiskysely on osoittanut, että lasten ja nuorten parissa yleistyneet älypuhelimet ja muut mobiililaitteet lisäävät mahdollisuuksia heidän kuulemiseen ja osallistumiseen.

Mistä idea näin laajaan osallistamiseen syntyi?

Tavoitteenamme oli kysyä harrastuksiin liittyviä asioita lapsilta ja nuorilta itseltään. Uutta oli se, että kyselyyn pääsi osallistumaan jokainen perusopetuksen vuosiluokkien 1-10 oppilas, mikäli rehtori välitti oppilaille kyselyn vastattavaksi.

Minkä haasteen onnistuimme yhteistyöllä ratkaisemaan?

Saamme koululaiskyselyllä tietää, millaisia kulttuurin ja liikunnan harrastuksia koululaiset haluavat koulupäivän yhteyteen sekä heidän näkemyksiään. Esimerkiksi vuonna 2018 kysyimme, miksi sinulla ei ole harrastusta. Huomasimme, että säännöllisen harrastamisen rinnalle tarvittiin nuorille epäsäännöllisiä harrastusmahdollisuuksia.

Emme tienneet koululaisten suosikkiharrastustoiveita entuudestaan ja esimerkiksi parkourin suuri suosio alakoululaisten poikien keskuudessa yllätti meidät. Avustuksillamme kouluihin vietiin parkouria.

Vastaajamäärät ovat olleet joka vuosi suuria, noin 100 000 koululaista, mikä on lisännyt tulosten merkittävyyttä.

Millaista palautetta olette saaneet osallistujilta?

Koululaisten terveisissä on ollut paljon kannustusta jatkaa kyselyjä. Itse näen asian niin, että kyse on demokratian toteuttamisesta. Lasten ja nuorten kuuluu saada kokemuksia demokratiasta ja sen hyödyllisyydestä.

Mitä vinkkejä opetus- ja kulttuuriministeriö antaisi oppilaitoksille osallistamiseen liittyen?

Kysely osoittaa sen, kuinka helppoa on kysyä jokaiselta lapselta ja nuorelta. Aikuisten osallistamismalleja kopioidaan herkästi lasten ja nuorten maailmaan. Koululaiskyselyssä ei ole edustuksellisuutta vaan jokainen voi kertoa oman mielipiteensä. Itse asiassa lasten ja nuorten pitäisi saada itse valita myös se, miten heitä kuullaan.

Linnea Pitkänen

Linnean vastuualueet liittyvät myyntiin ja markkinointiin, ajoittain hän häärii myös asiakasprojektien parissa. Hän on kiinnostunut eri työelämän ilmiöistä, ja haastaa itseään mielellään asiassa kuin asiassa. Linnea nauttii erityisesti muiden auttamisesta ja yhdessä tekemisestä. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/linnea-pitk%C3%A4nen/

Suosittelemme

Positiivista pöhinää päättäjien piirissä – osallisuus edelleen kuntien kuuma peruna

Osallisuus on pop! Viikon verran mietittyäni tulin siihen lopputulemaan, että Kuntamarkkinat osoittivat jälleen kerran toimivuutensa! Virkeällä verkostoitujalla oli kaksi päivää kädet täynnä, kun sai käydä toinen toistaan kiinnostavampia keskusteluja niin kunta- kuin maakuntapäättäjien kanssa. Mahtuipa… Lue lisää!

Toimivampi työyhteisö teillekin? Näin vahvistat yhteistä kipinää

Toimiva työyhteisö on kilpailuvaltti Hei johtaja! Oletko kartalla siitä, mikä motivoi henkilöstöäsi parhaiten? Entä tiedätkö, millainen ilmapiiri työpaikalla on viime aikoina vallinnut? Ovatko palautteeseen liittyvät käytännöt kunnossa? Kukkiiko luovuus? Toimiva työyhteisö on monen asian summa.… Lue lisää!

Pää kylmänä ja mieli avoinna johtamisen koukeroissa

Johtamisen koukeroissa voi eksyä loppumattomaan spiraaliin – miten pitää pää kylmänä ja mieli avoinna uudessa pestissä? Tuliko loman aikana otettua vastaan isot saappaat syksyllä jalkaan vedettäviksi? Oliko olo heinäkuun lämmössä vielä varman luottavainen, mutta nyt tositoimien alkaessa pulssi… Lue lisää!

Muodottomasta taikinamöykystä kauniiksi kakuksi julkisen toimijan ja asiantuntijan yhteistyöllä

Mitä saadaan, kun julkisen toimijan ja asiantuntijan viisaat päät lyödään yhteen? Tässä tapauksessa parhaita mahdollisia palveluita ikääntyneille. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymässä halutaan varmistaa, että ikääntyneiden palvelut toimivat parhaalla mahdollisella tavalla tukemassa ikäihmisten… Lue lisää!

Monimuotoisuuden johtaminen askel askeleelta

Monimuotoisuusjohtaminen tuo erilaisten ihmisten osaamispotentiaalin esiin ja hyötykäyttöön.  Strategisena valintana monimuotoisuuden ja inkluusion vaaliminen tuo parhaimmillaan kilpailuetua, ketteryyttä, innovaatioita ja hyvinvoivan kulttuurin. Monimuotoisuuden haasteena on erilaisuuden ymmärtäminen,… Lue lisää!

Metataidot osaamisen haasteiden ratkaisijana

Osaamisen kehittämisellä oppimisen iloa Opiskellessani kasvatustieteitä Turun yliopistolla kuuluivat opiskelutekniikan opinnot pakollisena osana tutkintokokonaisuuteeni. Opiskelutekniikoiden ymmärtäminen, omien toimintatyylien ja osaamisen rakentaminen avasi maailman minulle täysin uudella tavalla – opin… Lue lisää!