Megatrendit 2020 -trendiraporttien lueskelu ei ole ennakointia

Megatrendit 2020 -trendiraporttien lueskelu ei ole ennakointia

Megatrendit tulevaisuuden suunnannäyttäjinä?

Kun vuosiluvussa vaihtuu vähintään kaksi merkitsevää numeroa, se jostain syystä käynnistää paljon runsaamman trendiraporttien tulvan kuin normaali vuodenvaihde.

Miksi näin?

Uskoitpa sitten enemmän lineaariseen tai sykliseen aikakäsitykseen, niin pohjalla on kuitenkin ajan jakautuminen samansuuruisiin keskenään saman pituisiin paloihin. Maailman tapahtumille ja kehityssuunnille on siis yhdentekevää minä vuonna, millä vuosikymmenellä tai -sadalla ne tapahtuvat, tai millaisen nimen historioitsijat kyseiselle ajanjaksolle antavat. Siksi ”Tärkeimmät megatrendit 2023-2033” on periaatteessa ihan yhtä hyvä trendiraportin nimi kuin ”Megatrendit 2020-luvulle”. Ainakin erottautuminen joukosta on helpompaa, jos ei tähtää tasavuosiin.

Uskalla tehdä päätöksiä nyt

Megatrendit kiinnostavat ihmisiä, koska megatrendit edustavat paradoksaalisesti varmuutta epävarmassa maailmassa. Luemme arvovaltaisen tahon kokoamia trendejä, ja saamme siitä lisää varmuutta omaan tekemiseemme, varsinkin jos megatrendit tukevat omaa aikaisempaa ajatteluamme. Tulevaisuus on mielessämme muuttunut vähemmän epävarmaksi. Mutta onko näin oikeasti tapahtunut?

Voi olla, että megatrendi ei toteudu, tai että se sulautuu johonkin toiseen ilmiöön, tai että se oikeasti vaikuttaa toimintaan merkittävästi 15 vuoden kuluttua, kun taas päätöksiä pitää tehdä nyt.

Todennäköisintä on, että vaikka kuvattu ilmiö toteutuisi, sen vaikutukset tulevat olemaan jotain muuta kuin mitä on kuvattu. Sosiaalinen media ei tehnyt meistä sosiaalisempia, eikä verkkokauppa ole tehnyt ostamisesta ekologisempaa vaikka sen voikin tehdä kotisohvalta.

Raporteissa selkeästi eri lukuihin eri otsikoiden alle erotellut trendit ovat oikeasti käytännössä monenlaisilla kytköksillä sidoksissa toisiinsa, ja voivat vaikuttaa toisiaan edistävästi tai toisiaan hidastavasti. Sitran Mikko Dufva on osuvasti kuvannut tätä ”kasaksi kumilenksuja”. Itse lisäisin vertaukseen vielä sen, että osa näistä kumilenksuista ovat jo tekovaiheessa menneet toistensa läpi, jolloin niitä ei voi erottaa siististi toisistaan vaikka kuinka yrittäisi.

Inspiroidu megatrendeistä – tärkeää ajatella yksin ja yhdessä

Millaista ennakointia vastuullisen päättäjän sitten kannattaisi harrastaa megatrenditulvassa? Tässä muutamia ajatuksia:

– Käytä valmiita megatrendejä ajatusten synnyttäjinä, älä korvaa niillä omaa ajattelua.

– Ihmisten aika ja huomio ovat rajallisia resursseja, joten älä tuhlaa niitä keräämällä isoja otsikkotason megatrendejä jotka voisit saada valmiina muualta. Käytä sekin aika hyödyllisemmin.

– Käytä oman organisaatiosi ja sidosryhmiesi asiantuntemusta sen hahmottamiseen, mitkä asiat voisivat vaikuttaa omaan toimintaanne, ja miten megatrendit käytännössä voisivat näkyä teillä. Myös se, mitä keskeiset sidosryhmäsi uskovat tapahtuvan tulevaisuudessa, on tärkeää tietoa, koska se taas ohjaa heidän käyttäytymistään. Näin teki mm. asiakkaamme Elo omien yritysasiakkaidensa kanssa. 

– Käytä valmiita megatrendejä myös omien näkemystenne sparraajina. Jos oma arvionne menee ristiin, on tärkeää ja hyödyllistä käydä keskustelu siitä, miksi olette päätyneet tähän johtopäätökseen. Megatrendi ei ole totuus tai kohtalo. Niitä havainnoivat ja kirjaavat viisaat ja oppineet ihmiset, jotka kuitenkin ovat vain ihmisiä.

Maailman parasta yritysslogania lainaten: ”Think”. Ajatelkaa yksin ja yhdessä, ja kommunikoikaa toisillenne ja muille miksi ajattelette näin, ja mitä siitä voi johtaa.

Rahoitusalalla tunnetaan sanonta ”all [financial] models are wrong, but some are useful”. Ennakoinnissa saman voisi sanoa “kaikki ennusteet ovat väärässä, paitsi sattumalta, mutta kaikki ajatuksella tehty ennakointityö on hyödyllistä”.

Trendikatsauksia lukeville hyvä kokoelma 2020-luvun trendejä löytyy Sitran sivuilta.

Lisää aiheesta