Miten ideointi kannattaa tehdä?

Ideointi, jonka tavoitteena on kehittää työyhteisössä jotain asiaa, voidaan tehdä monilla tavoilla. Kohteena voi olla vaikkapa palvelun kehittäminen, henkilöstötyytyväisyys, asiakaskokemus tai uusi strategia. Teemasta riippumatta ideointia tehdessä kannattaa ottaa huomioon muutamia asioita.

Aseta tavoite

Tärkein vaihe tapahtuu jo ennen varsinaista ideoiden keruuta. Mieti ensin mitä haluat saada aikaan? Miksi pyydät ihmisiä ideoimaan ja osallistumaan aiheesi käsittelyyn? Aseta tavoite, joka on merkityksellinen työyhteisösi kehittymiselle. Ideoinnin tulisi liittyä organisaation tavoitteisiin ja sinun pitää pystyä kertomaan miksi.

Ideointi voi olla ensimmäinen askel kohti kehittämis- tai muutosprosessia, jolla on tavoite. Ideointiin voi myös yhdistää arvioinnin, mikä kehitettävistä asioista olisi tärkein ja kuinka sitä konkreettisesti lähdetään kehittämään.

Ota huomioon, että organisaatiokulttuurin ja henkilöstön motivaation kannalta on tärkeää saada kehittämisasioita maaliin. Jos jatkuvasti käy niin, että asioita lähdetään kehittämään innolla, mutta hanskat tippuvat käsistä alkuinnostuksen laannuttua, eivät työntekijät enää usko muutokseen ja omaan rooliinsa siinä. Jatkossa on yhä vaikeampi saada ihmisiä innostumaan ideoinnista ja muutoksen tarpeesta, jos heillä ei ole onnistumisen kokemuksia yhteisistä kehittämisasioista.

Valitse oikeat keinot

Luovaan ongelmanratkaisuun, ideointiin ja ryhmätyöskentelyyn on olemassa paljon erilaisia menetelmiä. Niihin kannattaa perehtyä etukäteen, ja valita tavoitteeseen nähden tarkoituksenmukaisin keino. Aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta ja myös verkosta löytyy paljon neuvoja. Suunnitteluun kannattaa satsata, koska prosessi ei välttämättä tuo toivottua tulosta jos se on löyhästi johdettu.

Kannattaa myös harkita ammattimaisen osallistajan palvelujen hankintaa, jos omasta talosta ei löydy tähän osaamista tai aika on kortilla.

Johda ideointiprosessia: anna aihe, pysy siinä ja ruoki ideointia

Pomo pyytää kokouksessa ideoita palvelun kehittämiseksi, mutta äkkiseltään kenellekään ei tule mitään kummoista mieleen.

Syitä voi olla monia. Joillakin ihmisillä voi olla hurja itsekritiikki: se mitä suustaan päästää pitää olla briljanttia, muuten on parempi olla hiljaa. Voi myös olla, että ajatukset seikkailevat muissa asioissa. Ryhmässä käy myös helposti niin, että keskustelu ajautuu sivuraiteelle, eikä enää muistetakaan mistä piti keskustella.

Tuotteistusguru Jari Parantainen kirjoittaa tyhjän paperin syndroomasta, joka on monille kirjoittajille tuttu vitsaus. Sama vaivaa myös ajoittain työyhteisöjen kehittämispolun alkupäätä.

Parantainen kertoi omasta kokemuksestaan, kun ideoinnin pohjalle antaa jotain materiaalia, sitä on helppo työstää eteenpäin. Jatkokehittää ja parannella. On helppo nähdä toisen kehittelemässä ajatuksessa tai materiaalissa sen heikkoudet ja vahvuudet. Siihen on helppo rakentaa lisää.

Tyhjässä paperissa ei ole vielä mitään aineksia kehitettäväksi ja tästä syystä aloittamisen tuska voi tuntua ylitsepääsemättömältä.

Tunnista ryhmäkeskustelun heikkoudet ja vahvuudet

Työyhteisön ilmapiiri vaikuttaa olennaisesti ideoinnin kulkuun ja lopputulemaan kasvokkaisissa tilanteissa. Jos työyhteisön ilmapiiri on avoin, uskaltaa hajanaisen ajatelmankin päästää ilmoille.

Ryhmädynamiikalla on myös suuri merkitys ideointiin. Ujo, mutta oivaltava ajattelija ei välttämättä saa suutaan auki, jos puheenvuoroja ei jaeta fiksusti, tai sopiva tilanne menee ohi. Äänekkäämpi ajattelija saa helpommin ideansa läpi, ja se saattaa jäädä yleiseksi käsitykseksi. Kenties monet fiksut mietteet jäävät katveeseen.

Anonyymissä ideoinnissa on puolensa, koska silloin ryhmädynamiikka ja henkilösuhteet eivät vaikuta siihen miten ideat käsitellään.

Ota mukaan kaikki tarvittavat kohderyhmät

Varmistu siitä, että ideointiin osallistuvat oikeat kohderyhmät. Esimerkiksi palvelujen kehittämisessä ei voi kysyä vain henkilöstön ideoita, on välttämätöntä ottaa asiakas ja loppukäyttäjä mukaan. Henkilöstö ei välttämättä ehdota sellaista asiaa, joka edellyttäisi radikaaleja muutoksia tai isoa oppimisaskelta, jos nykyisellään on vielä kohtuullisen mukavat oltavat. Näkökulma on erilainen pöydän eri puolilla ja siksi on syytä kysyä kaikilta. Muistathan, että kehitettävän asian pitää olla kohderyhmälle joko suoraan tai välillisesti merkityksellinen.

Ota tarpeeksi aikaa

Ideointi, kehitystoimenpiteet ja muutoksen tapahtuminen ottavat aikansa. Kiirehtimällä ei saa hyvää tulosta aikaan. Muutoksessa on kyse myös uuden oppimisesta ja vanhan poisoppimisesta. Varaa tarpeeksi aikaa kaikkiin vaiheisiin ja aseta välitavoitteita.

Aivot ovat kuin lihakset. Kylmiltään ei välttämättä saa kovin kummoista aikaiseksi, mutta lämmiteltynä voi olla aineksia jo kehityskelpoisiin suorituksiin. Huippusuorituksessa on taustalla jo paljon treeniä ja toistoja. Oppia, oivallusta, takapakkia ja onnistumisia.

Muista viestiä

Johtaminen on viestintää ja viestintä on johtamista. Kun viestit prosessista jatkuvasti, missä mennään ja mihin ollaan tähtäämässä, sitoutat myös henkilöstön tavoitteeseen ja muutos on jo käynnissä.

Taija Vento

Taija toimii Fountain Parkissa markkinoinnin suunnittelijana. Hän seuraa joukkoistamisen, digimarkkinoinnin ja viestinnän kehittymistä suurella mielenkiinnolla. Twitterissä @VentoTaija

”Tänään vaikuttaminen ja mielipiteen kertominen on helppoa. Kuka vain voi tehdä oman median. Asioiden altistaminen keskustelulle vaatii joskus paksua nahkaa, mutta toisaalta ilmapiiri on sallivampi ja kehitysmyönteisempi, myös virheiden osalta. Muutos on pysyvää.”

Suosittelemme

Ruuantuotanto kannattavaksi yhteisen dialogin tuella

Ruuantuotannon kannattavuuden haasteita ratkaisemassa Viime kesänä alkanut ruuantuotannon kannattavuutta edistävä selvitystyö on tulossa päätökseen. Ideat, joita suomalaisen ruuantuotannon kannattavuuden parantamiseksi tarvitaan, konkretisoituvat pian toimenpide-ehdotuksiksi ja teoiksi. Vuorineuvos ja hankkeen selvitysmies Reijo Karhinen on tehnyt ansiokasta työtä viedessään eteenpäin tätä monitahoista selvitystä. Kansalaisten yhteinen dialogi pohjana päätöksenteolle Eri sidosryhmien kuuleminen on ollut selvitystyössä avainasemassa. Mukaan vaikuttamaan… Lue lisää!

Uusi johtaja, hyödynnä dialogi ja saa paras mahdollinen tilannekuva!

Jo muutaman vuosikymmenen ajan dialogi-sanaa on käytetty laajasti hyvää johtamista koskevissa pohdinnoissa. Uudelle johtajalle monikanavaisen dialogin vahvistaminen ja hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Rohkeat avaukset kertovat rohkeasta johtajasta, lisäävät luottamusta ja saavat ihmiset antamaan tietonsa uuden johtajan käyttöön. Nämä viisi perusperiaatetta ohjaavat tavoitteellista dialogia. Kädet täynnä työtä ja kalenteri pursuaa tapaamisia. Uusien ihmisten ja asioiden omaksunta… Lue lisää!

Dialogin lisääminen yritysmaailmassa on tärkeä menestystä lisäävä tekijä

Paulig on pitkän linjan perheyritys, joka viime vuosina on kasvanut muun muassa yritysostojen kautta. Haasteena oli rakentaa vahvan identiteetin omaavista yrityksistä yksi yhtenäinen Paulig, jossa jaetaan kulttuuri, arvot ja prosessit. Miten verkon kautta toimiva Strategiadialogi voi auttaa tällaisella matkalla? Haastattelussa toimitusjohtaja Rolf Ladau ja viestintäjohtaja Anita Laxén. Miksi yhteisen kulttuurin luominen on Pauligille tärkeää? Haluamme,… Lue lisää!

Uusi johtaja, käytä ensimmäiset 100 päivää tehokkaasti

  Uusi toimitusjohtaja on palkattu suorittamaan määrättyä tehtävää – usein muutosta. Hallitus, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat johtajan ottavan tilanteen haltuun ripeästi. He haluavat kuulla, mitkä ovat tulevat linjaukset ja tavoitteet. Jokaista kiinnostaa, miten muutos tulee vaikuttamaan organisaatioon ja eritoten omaan työhön. Johtajan etsikkoaikana pidetään 100 ensimmäistä päivää. Miten aloittaa tehokkaasti? Useissa johtamisoppaissa puhutaan 100 päivän… Lue lisää!

Vastuullisuus näkyy ja kuuluu liiketoiminnassa

Lisää vaatimuksia – lisää toimintaa? Finnair ilmoitti taannoin vaihtavansa Euroopan lennoilla tarjottavat yksittäispakatut kahvimaidot Valion tetramaitoihin. Teolla vähennetään Finnairin mukaan vuosittain yli 9000 kiloa muovijätettä ja yli 4000 kiloa pakkausjätettä. Neste ja Chigago Bullsin riveissä palloa pompottava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat yhteistyön #DontChoke -kampanjan merkeissä, jonka tavoitteena on saada ihmiset innostumaan ilmastolupauksista. Markkanen ilmoitti omaksi… Lue lisää!

Vinkkilista uudelle toimitusjohtajalle – mieti nämä ennen sopimuksen allekirjoittamista

Sinua harkitaan yrityksen toimitusjohtajaksi. Kenties tämä tulee yllätyksenä, kenties olet itse hakenut paikkaa. Joka tapauksessa, loistavaa, onneksi olkoon! Muistatko mitä pitää ottaa huomioon, kun harkitsee paikan vastaanottamista? Kokosin pienen vinkkilistan, joka perustuu omiin vuosien kokemuksiini sekä keskusteluihin eri alojen johtajien kanssa. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä osana harkintaprosessia, niin et (toivottavasti) joudu katumaan päätöstäsi. Älä… Lue lisää!