OKM:n kärkihanke: 120 000 koululaista kertoi harrastetoiveistaan

Liki 120 000 koululaista kertoi kiinnostuksestaan taiteen, kulttuurin ja liikunnan harrastetunneista kouluissa. Tulosten mukaan peruskoululaisilla on paljon ja monialaista kiinnostusta taiteen ja liikunnan harrastamiseen.
Liki 120 000 koululaista kertoi kiinnostuksestaan taiteen, kulttuurin ja liikunnan harrastetunneista kouluissa. Tulosten mukaan peruskoululaisilla on paljon ja monialaista kiinnostusta taiteen ja liikunnan harrastamiseen. Hallitusohjelman kärkihanke tähtää kulttuurin ja liikunnan harrastamisen lisäämiseen kouluissa.
Enemmistö koululaisista toivoi lisää harrastetunteja ja mahdollisuuksia käyttää koulun tiloja ja välineitä omatoimiseen harrastamiseen. Kysely on osa hallitusohjelman kärkihanketta, jolla parannetaan taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta.
Taiteen ja kulttuurin aloista kiinnostavimpia olivat tanssi (parkour, street-, showdance), musiikki (soittaminen, musiikkitekniikka, kuorolaulu) sekä valokuvaus. Liikuntalajeista koululaisia kiinnostivat eniten jää- ja lumilajit, uinti sekä palloilulajit.
Yli puolelle miljoonalle koululaiselle suunnattu kysely oli laajin tähän mennessä toteutettu valtakunnallinen kartoitus oppilaiden harrastamisesta. Kyselyyn vastasi 59 400 tyttöä ja 58 700 poikaa. Alakoululaisia on mukana 71 300 ja yläkoululaisia 46 800. Vastanneita oli yhteensä 118 160 koululaista 230 kunnasta.
– On aivan mahtavaa kuulla, miten monesta eri taiteen ja kulttuurin alasta tai liikuntalajista koululaiset ovat kiinnostuneita, sanoo opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen vastaanottaessaan kyselyn tulokset.
– Lasten ja nuorten toiveiden kuuleminen oli ensimmäinen toimenpide tässä kärkihankkeessa. Nyt, kun tulokset ovat tulleet, jaamme rahat näiden toiveiden perusteella. Taide- ja kulttuuritoimijat voivat hakea avustusta lapsia ja nuoria kiinnostavien harrastetuntien järjestämiseen kouluissa tai läheisissä kulttuuritiloissa.
Kyselyssä kysyttiin myös, mitä koululaiset harrastavat tai ovat harrastaneet kouluvuosien aikana. Suosituimpia harrastuksia koulussa tai koulun ulkopuolella ovat soittaminen, kuvataide, tanssi ja kädentaidot. Liikunnan puolella harrastetaan eniten palloilulajeja, jää- ja lumilajeja sekä uintia.
Kärkihanke muuttaa toimintakulttuuria
– Kärkihankkeen pyrkimys on muuttaa toimintakulttuuria. Viedään taide ja kulttuuri kouluihin eikä toisinpäin. Samalla haluamme saada koulujen tilat iltapäivisin harrastuskäyttöön, kertoo OKM:n neuvotteleva virkamies Iina Berden.
– Taiteen perusopetus ja lastenkulttuurin saavutettavuus on jakautunut epätasaisesti maan eri osissa. Samalla edistetään lasten ja nuorten luovuutta ja monipuolistetaan taiteen, kulttuurin ja liikunnan harrastusmahdollisuuksia koulupäivän yhteydessä.
Fountain Park toteutti kuulemisen verkossa
Jokainen kyselyyn vastannut koulu ja kunta saa tiedon oppilaiden kiinnostuksen kohteista. Kyselyn tulokset julkistetaan ministeriön verkkosivuilla ja välitetään myös taide- ja kulttuuritoimijoille, jotka voivat hakea koulukohtaisten tulosten pohjalta ministeriöltä kärkihankeavustusta harrastetuntien järjestämiseen kouluissa tai kouluja lähellä olevissa kulttuuritiloissa.